Дигитален зарзават в Южна Африка







Едно колумбийско начало без никакъв предишен опит в продажбите се опитва да разтресе начинът, по който хората пазаруват плодове и зеленчуци онлайн, съобщава bbc.

Технологичната фирма Grability е разработила приложението за смартфони Rappi, с което цели да направи пазаруването така лесно, както плъзването на пръста по екрана.


Вместо усилното, мъчно ровене из дългия списък с хранителни стоки, потребителите преминават през  снимки на рафтоветете в магазина, докосвайки илюстрации на всеки артикул, който искат да закупят.


Докато чака своя патент от САЩ фирмата Grability се занимава с платформа, която интегрира въпросното приложение със системата за търговия на дребно.


Когато пазаруването е свършило и поръчката е изпълнена доставчикът, който компанията нарича "rappitendero" взима артикулите от магазина и ги доставя до дома на клиента.


По-бързо пазаруване


Главният източник на търговията на дребно в Колумбия, който не иска да бъде назоваван, описва това приложение като „преобразяващо, революционно”и бе особено изненадан, че младите предприемачи Sebastian Mejia, Simon Borrero and Felipe Villamarin са абсолютни любители.


Въпреки очевидната липса на опит компанията вече работи с основни търговци като Cencosud в Южна Африка и El Corte Ingles в Испания.


Но какво привлича един испански гигант в търговията към една прохождаща колумбийска фирма?


„Главната причина беше лекотата на използване, която можем да предложим на клиентите си”, споделя говорителят на El Corte Ingles . „Времето за едно пазаруване бе намалено от 1 час до 20 минути.”


Приложението показва продукти от множество местни магазини, като по този начин се избягва неудобното положение, в което може да бъде поставен търговецът на дребно – да вижда по-скъпите си продукти от тези на конкурентите, и всичко това само на един мобилен екран. Пълният списък на наличните стоки се обновява на всеки два часа, казват от компанията.


Uber  за зарзаватчийниците




Но би ли могла тази компания, чието приложение е достъпно в град Мексико и Богота да пробие на пазара в САЩ при положение, че там вече има достатъчно онлайн доставчици като да речем Instacart, оценен на около $2 милиарда (£1.37милиарда)? 


Според Grability, това е възможно, тъй като на пазара все още има достатъчно ниши за растеж. Около 3% от зарзавата в САЩ се купува онлайн, докато за другите продукти онлайн сметките са от 20% до 30% от общите продажби, твърдят основателите на Rappi.


„Нашата представа е до променим начина, по който хората пазаруват в цял свят”, казва съоснователят Sebastian Mejia. 


Rappi не притежава магазини и складове, не управлява запаси от стоки, дори не наема директно т.нар. „rappitenderos” – те са самонаети лица, печелят парите си от доставки, такси и бакшиши. 


В този смисъл компанията казва, че следва Uber-модела (Uber е мобилно приложение, което осигурява услуги по заявка, чрез свързване на пътниците с  шофьори на таксита).


Рискован бизнес


Но съществуват доста рискове при този подход.


Например, ако служител, носещ униформа с логото на Rappi, направи грешка при доставката, вината поема Rappi.


За да се справят с това от фирмата осигуряват помощ на rappitenderos с комплексните доставки, както и постоянно наблюдение. Но грешки ще бъдат наказвани и чрез орязване на часовете на продавачите, намалявайки по този начин възможностите им за печалба.


„Ние имаме изключително строги програми за тренировка и проверка”, казва г-н Villamarin. 


Другият риск, който е същият, заплашващ Uber е, че регулаторите настояват доставчиците да бъдат третирани като преки служители, а не като изпълнители, произлизащо от потенциално огромния данъчен пасив.


Работи ли Rappi?

Няколко пъти пробвах пазаруване с мобилното приложение на Rappi, казва Natalio Cosoy. Първият път получих обаждане от компанията, в което ми казваха, че не мога да взема един от артукулите, които исках, макар този артикул да излизаше в приложението, така че аз отмених поръчката.


При втория ми опит имах по-голям късмет. Поръчката пристигна, но не с шоколада, който исках. По някаква причина доставчикът го беше сменил с друга марка без да ме уведоми. Но доставката до дома ми отне по-малко от половин час, така че ако бях отишъл до супермаркета би ми коствало доста повече време.


Големи амбиции


В колумбийската столица Богота доставциците оикриват около 30% от територията на грда, като целта е до края на тази година този процент на да нарасне двойно - до 60 %, казва г-н Villamarin.


Приложението е привлякло около 100 000 потребители за по-малко от година, твърдят от компанията, Плановете е да се разпрострат в други градове, особено в такива със слабо развита инфраструктура в Южна Америка, Югоизточна Азия,Средния Изток и Африка.


Rappi има повече смисъл на новоразвиващите се пазари, казва г-н Mejia.


Това така, защото секторът на търговия на дребно по тези места е по-слабо организиран, обслужван предимно от малки магазинчета, вместо от големи супермаркети.


Neil Saunders, генерален директор по продажбите на Conlumino, заявява: Виждам огромен потенциал за растеж, защото вие отивате на пазар, който още не е наситен. Тов дава на продавачите нов шанс за продажби.”


Освен това Rappi не е просто технологична фирма, която вижда потенциал само в онлайн пазаруването - Mercadoni, друг новопоявил се играч на пазара, също е възприле този образен подход, давайки на купуваите шанса да купуват от нарастващ брой супермаркети.


От друга страна  Worbunna се концентрира върху доставките на колумбийско кафе.

И така, има ли конкуренция между супермаркетите и подобни мобилни приложения? 


Господин Villmarin  от Rappi не смисли така: „Ако се развиваме достатъчно, те печелят повече.”


И с достъпа до толкова много информация от голям брой търговци на дребно, Rappi и други са в силна позиция да продават интуиция за поведението на клиентите на търговците на дребно. Например, Rappi вече продава бонуси от приложението си, насочени към конкретни групи клиенти.


Neil Saunders от Conlumino заключава, че има място за много новодошли  на един толкова голям пазар.




Коментари