В джоба на геймъра




Като повечето тийнейджъри от 90-те години на миналия век Aleksey Krupnyk прекарва голяма част от времето си в игри на компютъра, съобщава bbc

За разлика от другите украински младежи, този в крайна сметка живее, застрелвайки виртуалните гадняри. От 2003, когато е на 23 години, той печели първия си електронен турнир. Наградата? Лаптоп, който Krupnyk продава незабавно за $1,430 — „Това са страшно много пари, с които можеш да си купиш автомобил.” 

Когато Krupnyk започва за пръв път да се състезава за пари, електронната индустрия – видео игрите се съревновават с други видео игри на едно начално ниво. Той живеее доста прилично, печелейки $33,500 от състезание, отделно от онези около $2,000 на месец от спонсори, докато достига своя връх през 2011.


С нарастването на популярността на „eSports” растят и печалбите, спонсорските средства и възможностите за работа. Според E-Sports Earnings, четирима играчи печелят над $1.73милиона само през 2015, докато други пълнят сметките си с повече от $100,000.

И докато пред eSports има дълъг път, преди да стане факторът, с когото всички да се съобразяват в баскетбола или футбола, базираната в Голямата ябълка SuperData Research, следяща сектора, казва, че глобалният интернет пазар на спорта ще расте от днешните $748милиона до зашеметяващите $1.9милиарда до края на 2018. През 2015 зрителите, гледащи игри по телевизията са около 188милиона, докато през 2013 техният брой е едва 71.5 милиона.

Има няколко причини за бума на пазара: никога преди не е имало толкова играещи хора (световните продажби от игри достигат $114милиарда през 2015); играчите могат да се състезават помежду си през интернет; а нетърпеливите рекламодатели, целещи се в таргет групата 18-35 години са започнали да влагат средства в състезания, казва Joost van Dreunen, SuperData’s CEO.

Да станеш профи

Съществуват стотици геймъри, които възприемат себе си като професионалисти, и техният брой непрекъснато расте, споделя Ralf Reichert, управителен директор на Turtle Entertainment – компания, която промотира състезанията и лигите в eSports.

Както в множество спортове не са малко играчите, които се задоволяват с дребни суми. Според сайта на E-Sports 300 от 500 играчи печелят под $50,000 в състезания през 2015, но с развиването на индустрията, възможностите за печалби ще се увеличават, казва той.

За да стигнеш до успех в състезание са нужни много часове на игри в стаята, много практика, страхотни умения и, не на последно място, – бързи пръсти, споделя van Dreunen. В рамките на една игра всеки любител извършва около 100 операции за минута, докато при професионалистите тази бройка е от 350 до 500! Спечелването на самите игри  League of Legends, StarCraft II, Dota 2­, предимно приключенски екшън игри - изисква бързо мислене и добре обмислена стратегия.

Не е толкова различно от шаха, макар и на доста по-висока скорост. Нещо средно между хокей на лед и шахмат, допълва van Dreunen. „Бързо е, внезапно, но на всичко това може да се погледне и по-мащабно – виждаш опонента си, който прави нещо и ти трябва да отговориш адекватно на това.”

Нагоре по стълбичката

Има един начин за правене на пари в този спорт: победи, победи и още победи. В Украйна Krupnyk си няма компютър вкъщи, така че той ходи до градския PC-клуб. Ставайки все по-добър в играта си StarCraft Broodwar, предшественик на StarCraft II, той започва да побеждава други членове на клуба. После мери сили със състезатели от други клубове, побеждавайки и тях. По-късно той започва да се състезава онлайн с представители от Южна Корея, имайки предвид родното място на eSports, печелейки и тези игри.


За да покориш наистина върха е добре да се присъединиш към отбор. Подобно на други спортове, мениджъри и агенти търсят супер играчи, с които да подпишат договор, след което да ги изстрелят към най-големите турнири. Първия си договор Krupnyk подписва през далечната 2004. По това време той печели едва по около $100 на месец, но с възможност за печалба от $24,000, ако се присъедини към някой отбор, като средствата спечелени на турнири са си отделно.

Според eSports това е глобална индустрия, която всеки може да прави отвсякъде. Въпреки това, докато Южна Корея е „изворът” на игрите, Америка, Европа и Азия се развиват с бързи темпове, казва van Dreunen. Той отбелязва, че свързаните с eSports инвестиции достигат $321милиона в Азия през миналата 2015, с около $100милиона повече отколкото тези в Северна Америка.

Нещо повече от игра
 
Да си професионален геймър не е дългосрочна перспектива. Популярността на игрите често се променя, а когато това се случи, постъпленията ви могат да намалеят драстично. Дългите часове пред компютъра не са особено полезни за семейството, споделя Krupnyk, който се състезава значително по-рядко, откакто има дете.

За щастие, съществуват и други игри, свързани с работа, които могат да се играят. Krupnyk понастоящем играе за Twitch. Телевизионна онлайн общност за геймъри, като управителен съдружник.

Фирмата Reichert има 400 служители по целия свят и понастоящем има около 40 свободни работни места (http://www.turtle-entertainment.com/career/).

Той се нуждае от всичко, от което би се нуждаела една компания – търговци, ТВ-водещи, производствени специалисти, оператори, счетоводители и финансови съветници.
 
Макар съревнованието само по себе си да не е вечно, онези, които веднъж започнат да играят, никога не се отказват. „Веднъж станал професионален играч, оставаш такъв завинаги, завършва разказа си Krupnyk.




Коментари