Революция на колела...




Светът познава не една и две революции, а в отминаващия шум на историята са потънали не една и две мечти.

Но днес светът се изправя пред едно ново предизвикателство, пред поредната мечта за нещо малко по-различно. – велосипедната революция!

Ето за какво става дума.   

След като буквало се отчуждихме от колата си преди пет години, ние опитахме много начини за пътуване като едно велосипедно семейство, споделят

Нищо не ни е променяло толкова, колкото инвестицията в карго-велосипеди, което ни позволи не само да возим двете си деца, но и да си пазаруваме от зарзаватчийницата, да си купуваме електроуреди, че дори и коледно дърво.

Докато родният ни град Ванкувър е доста по-подходящ от много други за тази цел, опитът, който придобихме ни накара да мислим, че карго-велосипедите могат да променят живота в градовете, за хората тръгнали нанякъде, особено с все по-защитените велоалеи (http://www.vancitybuzz.com/2014/11/whats-needed-to-build-bicycle-culture-in-vancouver/).


Имайки предвид всичко това, ви представяме причините, поради които смятаме, че Северна Америка е готова за една велосипедна карго-революция.

1.Товарни велосипеди – новите „камиони” за доставка

Според проучване от 2013-та от европейската защитна група Cyclelogistics около 51 процента от всички товарни пътувания, свързани с доставка на стоки, могат да бъдат заменени от такива с велосипед. Базирайки се на това DHL заменя 10 процента от своите ванове с товарни велосипеди, спестявайки 152 това въглероден диоксид и около $485 000 на година.

Колко сигурни и по-приятни биха били градовете, ако само 10 процента от доставките с бус бъдат заменени от такива с велосипед? И като добавен бонус могат да бъдат създадени по-големи велоалеи за всичките тези превози на стока.

2. Следващо поколение миниван

С две активни деца карго-велосипедът осигурява една особена домашна атмосфера без  бремето на това да имаш собствен автомобил. Няма гориво, няма застраховки, а една лесна поддръжка, която често можете да правите сами, а с ремаркето, закачено с кука, можете да возите и своето дете! Просто се обуйте, излезте навън, настанете детето и завъртете педалите. Намирането на сигурен паркинг често можбе да се оакже сериозно предизвикателство, но в някои градове (не българси, разбира се!) има умни решения (http://www.copenhagenize.com/2009/11/copenhagen-cargo-bike-car-parking.html), които са много по-лесни ( и по-евтини), отколкото съхраняването на автомобил.  

3. Не струват „майка си и баща си”

Докато все още е трудно да намерите карго-велосипед, и докато те все още са доста скъпи, то тук на помощ идва голямата китайска страна, която прави такива велосипеди, които са доста по-достъпни. (На пръв поглед цената може да ви се стори соленичка, но не забравяйте, че тя по никакъв начин не може да се сравни ието на автомобил – безкрайни разходи, поддръжка, гориво, осигуровки, паркоместа и т.н.) Още ли ви се вижда скъпо? Или се косите,че карго-велосипедите могат да стоят неизползвани дълго явреме. Споделете един!  Ето един сайт за споделяне на велосипеди на принципа peer-to-peer, включващ карго-велосипеди и хора, търсещи превоз (http://grist.org/living/peer-to-peer-bike-rentals-are-more-principle-than-profit/).


В градове като Мюнхен се осигурява достъп до велосипеди, карго-велосипеди, автомобили и дори обществен транспорт. И всичко това с една карта. Готино, нали!? (http://www.mo-bility.com/mo/home_.html)

4. Най-добрият начин за пътуване

Предтавете си, че сте пропътували половината свята, за да стигнете до Копенхаген и всичко, което искате е да живете като Dane, въртейки педалите из града, пазарувайки и наслажвайки се на доврчетата на къщите. Уау! Но чакайте, какво ще правите с тези две дечица, които водите със себе си? Докато ги возите в предната кошница на товарния велосипед става ясно, че карго-велосипедите са очевидният отговор. Какъв по-добър начиун да научите нещо за света, докато релаксирате в предната част на колелото (http://grist.org/biking/go-cargo-utility-bikes-take-cities-by-storm/)?

5. Меню на колела

Когато преди няколко години в Портланд са пуснати няколко вана за храна, те са били смятани за по-евтина и по-гъвкава алтернарива на конвенционалните ресторани.  Както се оказва, следащата тенденция в мобилното хранене ги изпреварва на всички нива. Запалени от идеята да предложат всичко на клиента, товарните велосипеди започват да пропълзяват навсякъде, продавайки кафе, бира, пиша, сл;адолед, такос и пресни стоки, точно на мястотто, където клиентът иска.  А ниските разноски позовляват на търговеца да отвори магазин и да започне да печели веднага – една нова бизнес мечта.

6. Дву- (три-) колесното превозно средство за бягство 

С риск за безславен край, заради все по-честите капризи на времето – зачестилите природни бедствия, товарните велосипеди предлагат достъпни и бързи превозни средства. Представата за хора, които пътуват на велоспед насред последиците от урагана Санди, често спохожда мислите на мнозина (http://www.pps.org/blog/adaptive-transportation-bicycling-through-sandys-aftermath/).


В очакване на „Големия” – земетресението, което ще удари тихоокенаското крайбрежие, градове като Портланд и Виктория са организирали оказването на помощ при бедствия –лов на боклуци, където участниците изполват медицински средства, храна, вода и дори „ранени” хора с помощта на карго-велосипеди. Това е и практичен вариант за семейната сигурност в случай на природно бедствие. 

Революцията на товарните велосипеди предстои! Онова, от което се нуждаем в момента са само няколко градски лидери, които да вземат насериозно създаването на велоалеи...

Дали наистина нашият все по-малък свята ще бъде свидетел на  Велосипедна революция? Предстои да разберем!



Коментари