Размразяващите пътища на водката




Че зимата в България винаги ни изненадва не е изненада за никого! Дори и когато не ни се яви – пак сме смаяни! Но стига за нас. Нека разберем как стоят нещата в големите братски, че и Съединени Щати?


Всяка зима там, по леденясалите друмища отвъд Атлантика, се разпръскват между 10 и 20 милиона тона сол.


Като теглят чертата се оказва, че американците плащат $2.3 милиарда за размразяване на пътищата – в тази сума са включени разходите за снегорини, посипване на сол и други методи за дефрост. 


Солта е доста ефективна, но до определена точка, защото понижава температурата на замръзване на водата, ала въздействието й върху околната среда може да бъде опостушително. Едно проучване на учени от Университета на Минесота е установило, че цели 70 процента от пътната сол се отмива, попадайки в езера и реки. Тази сол предизвиква спад на рибната популация, и може да промени развитието на рибата.


„Четирилентовите магистрали „лапат” по 16 тона сол на година за миля”, казва  Xianming Shi от университета във Вашингтон. „За 50 години това прави около 800 тона сол на тази една миля, а 99 процента от нея остава в околната среда. Тя не се разгражда. Това е кошмар.”


Пясъкът е друго решение срещу замръзването на пътищата, но не е много по-добро от солта, защото той пък се губи. Между 75 и 90 процента от плажовете по света са буквално издухани от бурите или изядени, поради повишаващите се нива на моретата. Останалата част от него се използва в циментовата индустрия, за направата на стъкло, както и за нашумелият в последните години, повод за много разгорещени спорове, фракинг.


А що се отнася до пясъкът от пустинята, то той не е удобен за пренасяне, тъй като е изключително фин, за да прилепне към дадена повърхност.


Според доклад на Агенцията за защита на околната среда една трета от стратегията за размразяване – химикалите – не е никак успешна. Те въздействат върху нивата на кислорода във водните канали, и могат да доведат до голяма смъртност при рибите.


Едно от последните проучвания на учени от университета във Вашингтон търси по-екологични решения на проблема.(Предполагам, че някой от научния екип е с руски корени!) Защото те – учените - опират до водката или до странични продукти от нейното производство!


Предложението на изследователите било остатъчният ечемик от дестилацията на водката да се разпръсне по шосетата и по този начин да ги предпази от заледяване.


Друга нестандартна алтернатива е използването на сок от цвекло, който обаче трябвало да се използва със сол, тъй като сокът задържа солта и пречи на нейното отмиване и попадане в почвата. Но това решение също не е добро, понеже сокът от цвекло съдържа много захар, която също може да навреди на околната среда.


И така, в крайна сметка някои учени се обединяват около мнението, че размразяването на пътищата трябва да бъде комбинация от всички разработени досега решения.


„Нашата крайна цел е да се използва точно преценено количество сол, пясък или други размразявящи вещества, на правилното място, в правилното време”, обобщава Shi.


От казаното дотук става ясно, че всеки водач на МПС трябва да се замисли дали да не метне на задната седалка на колата си поне 1-2 бутилки водка, докато се чуди и мае дали пътят по който трябва да поеме е достатъчно проходимКазано по друг начин – светът, особено западният трябва да се съобразява с големите в производството на водка, каквато е  Русия.


Коментари