Бензинно-водородни счепквания



Казвал съм го десетки пъти. Ще го заявя пак - Япония е друга планета. Пралелна вселена. Хора, омесени от инакво брашно. Нация, на чийто устрем и воля можем само да свалим шапка. Но да си дойдем на думата...

Все по-широкото разпространение и одобрение на електрическите автомобили (http://ecowatch.com/business/transportation/) се превръща в една реалност. Това кара гиганти като Toyota да започнат да гледат дори в по-далечна персепектива.

Според президента на японската автомобилна компанията Akio Toyoda, цитиран от ecowatch, следващата стъпка в тази посока са автомобилите с водородна клетка. Той не скрива вярата си, че Toyota би могла да произвежда такива масови возила и то в едно обозримо бъдеще. 

Компанията започва работата си върху развитието на горивните клетки още в началото на 90-те години на миналия век, но цената се оказва твърде висока – близо $1 милион за автомобил. Последва преустройство на клетките и производствения процес, за да се постигне икономическа изгода.

И докато другите компании се фокусират върху пазара на електрически автомобили, разширявайки своите предложения, подобрявайки техните акумулатори, и търсейки начини да разширят техния пазар, Toyota възнамерява да започне предлагане на своите водородни автомобили, наречени Mirai, в Европа и САЩ, в края на 2015-та. Този автомобил между другото вече е наличен в страната на изгряващото слънце и струва около $62 000.


„Това не е просто алтернатива на бензиновите автомобили, а сериозна стъпка напред”, заявява Scott Samuelsen – инженер и директор на националния център за изследване на горивото към университета в Калифорния.

Шофирането в порядъка на 300 мили (около 480км.) е огромно подобрение за електромобилите. Отделя се само топлина и вода, а не парникови газове, замърсяващи атмосферата и водещи до климатични промени (http://ecowatch.com/climate-change-news/).  А с транспорт, който осигурява над 20 процента от парниковите емисии, това си е много значимо.

„Автомобилната индустрия може да допринесе за едно устойчиво развитие на планетата”, убеден е президентът на Toyota като добавя, че компанията гледа 50, че дори и повече години в бъдещето. „Вярвам, че автомобилите с горивни клетки са изключително важни за околната среда”, добавя той.

За тези, които живеят в настоящето, а не 50 години напред, съществуват пречки, тъй като инвестициите на компаниите за електрически автомобили отчитат единствено предпочитанията на пазара.

И докато все повече станции за зареждане на електрически автомобили се пръкват из Калифорния, местата за зареждане с водород са пренебрежимо малко и изискват огромни инвестиции. Фактът, че водородната клетка може да бъде заредена за по-малко от 5 минути не е от голяма полза, ако не можете да намерите станция за това, нали? Със скромните 9 обществени станции за зареждане и само 18 в процес на изграждане през следващите години в Калифорния и общо 13 в цялата страна, сравени с повече от 20 000 станции за зареждане на електроавтомобили, при цена зареждане с водород около $45 и цена на втомобил $62 000 за седан Mirai, подобен  избор не изглежда особено удачен на този етап.

Освен това инфраструктурата за подобни автомобили е доста ограничена, при положение, че електрическите возила могат да бъдат заредени вкъщи. 

Но не само зареждането е по-удобно.  Основателята на Tesla Elon Musk споделя, че неговата компания разработва система за взаимозаменяемост на акумулаторите, при която изтощената батерия може да бъде сменена на станция с напълно заредена такава и то за по-малко време, отколкото е нужно за напълване на един резервоар. Всичко това вече се тества и то познайте къде? – в Калифорния.

Компаниите, които имат интерес към електрическите автомобили спорят с претенциите от страна на Toyota, че водородната клеътка е по-безопасна за окоолната среда.  Нещо повече – Musk нарича горивните клетки (fuel cells) глупашки клетки(“fool cells”). Преди няколко месеца на конференция в Токио той заявява, че  на практика цялата водородна американска продукция идва от изгарянето на природен газ, и че всички автомобили като Mirai са „въглеродни автомобили под прикритие”.

Отговорът на Akio Toyoda е следният: „Съществува голяма вероятност за появата на множество водородни източници в бъдеще, като слънчевата енергия, че дори ще има и в излишък.”

По ироноя на съдбата Toyota сама се вкарва в руслото на инвестициите, изследването и развитието на хибридни автомобили, на електрически и усъвършенствани батерии, помагайки за увеличване на движението, предоставяйки възможност на потребителя за достъп до тези автомобили, както и да бъдат примамени други играчи в тази сфера.

А в сферата на горчивата безперспективност няма как да не отбележим, че у нас, в нищожна България, подобно нещо не само не може да се случи (такъв прогрес и подобен взор в бъдещето), а съществува опасност по т.нар. пътна мрежа на родината ни скоро да се движат може би най-екологочните возила – циганските конски впрягове, влачещи съдбата на „Велика България” към небитието...


Коментари