Гиганста сепия? Соларна система? Или свят на хипнотични скулптури





Anthony Howe е името на един нестандартен творец, един създател на скулптури, отказващи да останат неподвижни. Неговите стоманени творби с размери на мамут се въртят, обръщат се и променят формата си, по начин, напомнящ гигантска сепия, която се върти около атомно ядрто, издаваща електронно жужене.


Роденият в Юта 59-годишен автор споделя, че черпи вдъхновение за неговите „извънземни” творби почти от всичко – както от обикновени джунджурии и непотребни вещи, така и от микробиологични или астрономични модели .


„Орисията ми, докато растях, беше да прекарвам повече от времето си в океана, във водата”, споделя той. „Баща ми пътуваше често, живял съм в 8 различни града на САЩ, така че аз се сблъсках с всички тези неща, освен с книгите и какво ли още не”.





От 1994-та творецът живее в своя дом, посторен на остров Оркас (Orcas Island) във Вашингтон, част от своеобразния парк на твореца (Howe's gallery and sculpture park.)


Новото му творение – 17 стъпки висок метален кол, с въртящ се пръстен от стомана (по-долу), е заело достойно място на поляната му и можете да го видите в действие в следващото видео:






Howe прави подобни кинетични скулптури не от вчера. Той започва през далечната 1990-та. След като завършва училище по изкуства, той прекарва цели 5  години в къща, която си построява сам, на отдалечен планински връх в New Hampshire. Там той рисува с акварели пейзажи, но бързо се отегчава и започва работа в склад и се мести в Манхатън.


„Работата ми беше да подреждам предимно стомамнени рафтове, така че бях обграден от стомана, рисуването ми не вървеше и аз осъзнах, че има много материал в стоманените стелажи.”


„Освен това живеех на таван с много открито пространство и ми хрумна идеята да правя неща, които се въртят от вятъра, а останалото е просто история, така поне казват”, споделя още творецът.




В днешно време животът на скулптурите започва на компютъра, където Howe създава цифрови „скици”при моделирането на софтуерни пакети 3ds Max и Rhinoceros.


„Всяка една част може да бъде изпратена от компютъра до ларезен нож, който много точно да извае криволинейните форми.Но все още има място за идеи, относно развитието и промяната”, отбелязва творецът, завършвайки ръчно някои части, с помощта на традиционни техники за обработка на метал.


Той споделя, че „хармонията” между множеството различни компоненти се създава чрез един „много, много добър баланс” с всяка част, поставена внимателно на своята ос, за да е сигурно, че всяка ще бъде еднакво задвижена от вятъра.


В допълнение към органичните форми от подводния и растителния свят Howe добавя книгите на автора от 19 Жул Верн като свое ранно вдъхновение. Верн е мечтал за хеликоптери и подводници, вдъхновени от природата, преди те да са създадени в реалния живот, точно като в класиката „Пътешествие до центъра на Земята” и „Двайсет хиляди левги под водата”.




Подобно на своите създания, творбите на Howe превъплъщават органичното движение от природата в студена стомана като те успяват да стаят в себе си някаква своя хипнотична загадка.


„Аз чисто и просто правя избор, който ми изглежда правилен, казва авторът.


За Howe, който е наясно, че другите са подлъгани от неговите творби, създаденото е извор на щастие:


„Определено отдавна в главата ми се въртеше идеята да направя тези скулптури , така че те биха могли да бъдат приятни и надежни в пренасянето на човек на едно по-добро място, където са били преди да ги видят”.


„Знам, че това е абсолютната противоположност на онова, което обикновено хората очакват от изкуството, но на мен наистина не ми пука. Щастлив съм, че хората просто им се наслаждават”, заключава Howe.





Коментари