АРТИСТЪТ ПРИСЪСТВА ФОРМАЛНО НА З/зЕМЯТА



Единадесетото издание на ежегодния фестивал за съвременно изкуство АРТ ПОЗИТИВ вече е факт.


Откриването се състоя на 09 май 2014 от 18:00 часа и ще бъде факт в културното пространство на Пловдив до 29-ти този месец.



Изложбата се помещава в Центъра за съвременно изкуство – Пловдив, Баня „Старинна”


Участниците тази година са: Антония Костова, Божидара Делчева, Вълко Чобанов, Виктория Филипова, Владимир Митрев, Велизар Димчев, Гергана Мантарлиева, Емил Миразчиев, Илия Ламбов, Ива Вачева, Иван Карев, Коста Тонев, Красимир Добрев, Надя Генова, Павел Найденов, Рангел Гидиков, Румен Жеков, Севдалина Кочевска, Соня Митова, Стоян Куцев, Трифон Ташев, Цветанка Борносузова, Цветан Узунов.


Съпътстващата  програма на проявата включва и провеждането на срещи-дискусии в Център за съвременно изкуство - Пловдив, Баня "Старинна" на 17 май в Европейската нощ на музеите и галериите.



От 20:00 ч. специално за ноща Центърът ще представи тематична лекция на проф. д. изк. Петер Цанев от Национална художествена академия.



От 21:00 ч. презентация на каталог, посветен на десетото юбилейно издание на фестивал Арт Позитив 2013, на тема „Аналог“. Разговор с организаторите и артистите в аналоговия формат, както и подходяща музикална селекция. Изданието на каталога на "Арт позитив - Аналог" се осъществява благодарение на наградата за съвременно българско изкуство „Гауденц Б. Руф“.



Тзи година куратор на проявата е Красимир Добрев.


Ако артистът наистина присъства формално на земята, възникват следните въпроси: 

- Дали не се е превърнал в педант, който държи само на обредността, на една отдавна канонизирана ритуална форма? 
- За да съществува и да се развива, приема ли безусловно да спазва установени форми и правила? 
- Не изпада ли непрекъснато във формалности, наложени от него самия или от други формални изисквания? 
- Не се ли е превърнал в парвеню, което спазва съвсем точно най-съвременната редакция за етикет и протоколна процедура? 
- Желае ли всяка негова творба да е поставена под официален етикет, придружен с официално поведение, дори творбата да е скована и бездушна? 
- Дали всяка манифестация за модерност внезапно превръща произведението му в конвенциална находка, условен знак за равенство, шаблон, оформен с предишни заемки, тържествена редакция на общоприето поведение, което говори вече за формат, който най-често е публикуван в масмедиите? 
- Дали обича да бъде организиран в творчески, политически, икономически и фестивални съюзи и по този начин да бъде установен на безопасно място? Защото ако е така, от това следва артистът да бъде разположен в боен ред и структуриран по всички правила в една сигурна система? 
- Колкото и да е радикален в своята модерност, не обича ли все пак да изглежда церемониален? 
- Дали в детството си не е възпитаван да бъде верен на себе си, да демонстрира присъствие в типично свой стил, да бъде стилен, колкото и да е смъртоносно за състоянието на духа му? В желанието си да бъде оригинален остава винаги формален. 
- От какво съществено значение за него и другите е да изглежда в отлична форма или обратното - колкото и да не му се иска, но винаги верен на формулярите, модула, модела, типа, калъпите, образците и други? 
Артистът все повече добива вид на един добре обучен, трениран, префасониран в едно чисто явление на природата, но за съжаление, грозно манипулиран от няколко индивида, които управляват планетата. 



Арт Позитив се осъществява в партньорство с Община Пловдив, 
Гьоте институт – България, Фондация Пловдив 2019 
и с медийната подкрепа на БНТ2, радио Катра ФМ и Медия кафе.




Коментари