Свеж дъх на канализация


Как ви звучи от гадната, мръсна вода, да, онази от вонящата канализация, да се получи чиста енергия като краен резултат? Мислите, че е невъзможно? Ами!
Четете по-нататък.
Ето, че доживяхме на бял свят се появи първият завод в света за конвертиране на канализационните води в чиста енергия. Разбира се, трябва да отбележим наличието на завиден брой критици, които отричат използването на водорасли за производство на биомаса, изтъквайки, че за целта са  нужни големи количества енергия, вода и химикали, необходими за производството на водораслите, което в крайна сметка само би оскъпило и направило процеса неустойчив.
Един проект обаче се опитва да обори тези твърдения. Става дума за испанския град Чиклана де ла Фронтера, където заработи първата общинска пречиствателна станция, използваща култивирани водорасли като източник за производство на биогориво.
Това е част от проект на стойност 12 милиона евро за търсене на алтернативни източници на енергия и намаляване на зависимостта от чуждия петрол.
Интересното в този случай е това, че центърът практически е първият, който отглежда водорасли чрез канализационна вода по систематичен начин, за да постигне нетен износ на биоенергия, включително биогориво за превозни средства.
Въглероден диоксид се използва за растежа на водораслите, а зелената материя после се превръща в газ, който както знаем е екологично чисто биогориво, което обикновено се използва за автобуси или камиони за боклук, защото е по-малко замърсяващо. (да, понамирисва повечко, ама к‘во от т‘ва?!)
В голямата си част проектът е финансиран от Европейския съюз, като целта е да се определи ефективността на метана, произведен от водорасли, за приложение в автомобили и камиони.
Очаква се заводът да бъде напълно завършен и работещ през 2015 г. Целта е тогава да се генерират 3000 кг. водорасли върху 10 хектара земя, което е колкото 10 футболни игрища. Предвижда се всяка година там да се генерират биогорива на стойност 100 000 евро – това е достатъчно биогориво за около 200 коли или 10 градски боклукчийски камиона.
Интересен е и фактът, че според мнозина капацитети изграждането на струва с 2 милиона евро по-малко,  в сравнение с конвенционалните пречиствателни станции. Дали обаче проектът ще е в състояние да осигурява гориво за автомобили в голям мащаб ще зависи от количеството и качеството на биоетанола, който може да произвежда, и на каква цена ще става това.
Изследователите досега са заключили, че може да минат години, преди водорасловите биогорива да станат икономически жизнеспособни.

Въпросът, дали само след няколко години 40 милиона души ще произвеждат гориво за 200 000 превозни средства само от миенето на тоалетните си, е най-малкото интересен, ако не и актуален!


Коментари